LEARN ENGLISH

KAKO DA UČENJE ENGLESKOG JEZIKA NE BUDE DOSADNO?

Bilo da volite da učite strane jezike ili ste krenuli sa učenjem jer vam je potrebno to znanje za ostvarivanje nekih svojih ciljeva, sigurna sam da ćete se u nekom trenutku susresti sa monotonijom i dosadom. Možda već i jeste, s obzirom da čitate ovo i ne želite da odustanete, već samo tražite nešto da vas razdrma i ponovo zainteresuje za temu koju izučavate.

U tekstu o najčešćim zabludama o učenju stranih jezika dotakla sam se momenta dosade u procesu učenja. Sada bih volela da detaljnije obradim ovu temu i ponudim savete za uspešno prevazilaženje dosade.

ucenje nije dosadno

Postupak je sledeći:

  • Korak 1: Resetujte svoj mozak.
  • Korak 2: Primenite neku od tehnika, idealno sve.
  • Korak 3: Ponovite korak 2. kad god osetite da ste upali u kolotečinu.

Oslobodite se svoje predstave o učenju engleskog koju nosite iz osnovne ili srednje škole – to svakako nije jedini, a često ne ni pravi način da se nauči strani jezik.

To je resetovanje vašeg mozga. Dajte novu šansu učenju engleskog. Gledajte na taj proces novim očima i širim umom. Ne dozvolite da celog svog života vama i vašim napretkom upravljaju neka, često loša iskustva, bilo sa gradivom, bilo sa vašim sklonostima, bilo sa profesorima i nastavnicima koji su vas podučavali. To vam ne pomaže. Naprotiv, što se duže držite ovih uverenja, ona postaju jača i sve je teže osloboditi ih se.

Čak i ako ste nekoliko puta nakon škole/fakulteta probali da učite engleski na individualnim časovima ili na kursevima i ništa se nije promenilo, ne preostaje vam ništa drugo do da opet probate, sa drugačijim pristupom i da se zapitate da li ste se istinski potrudili i istrajali sa učenjem. Istrajnost se podrazumeva. Nju ništa ne može da zameni. Ali, ako jeste istrajni i posvećujete vreme učenju, a i dalje vam je dosadno, onda će vam, nadam se, pomoći neke od ovih tehnika koje slede.

Raznovrsnost

Jezik i učenje jezika podrazumeva uravnotežen rad na sve četiri veštine: reading (čitanje), writing (pisanje), listening (slušanje) i speaking (govor). Loš pristup bi bio da sve vreme posvetite samo jednoj aktivnosti jer će ona poboljšati samo jednu veštinu i neznatno uticati na još jednu pored te na kojoj vam je fokus.

Evo primera: veliki broj ljudi sa kojima radim i dolazim u kontakt se fokusira samo na jednu stvar: neki uzmu pa čitaju knjige, drugi gledaju filmove, treći opet slušaju samo muziku. Izbor padne na onu koja njima deluje najjednostavnija i najmanje ih zamara: ako vole da čitaju, rade to; ako vole filmove, provode sate gledajući ih. Ne želim da me razumete pogrešno, nema ničeg lošeg u satima provedenim u ovim aktivnostima: bilo kakav kontakt sa stranim jezikom je dobar, ali sada pričamo o sistematskom i taktičkom učenju engleskog.

Vremenom se dešava sledeće: ili vam polako i to postaje dosadno (ako niste već odustali jer ste izabrali pretešku knjigu ili sadržaj koji ne odgovara vašem nivou) ili vam je ok, zanimljivo, ali sada ste tim jednostranim pristupom poboljšali jednu veštinu, a ostale potpuno zapostavili, što bi bilo isto kao kad biste stalno radili vežbe za jedan isti deo tela.

Raznovrsnost podrazumeva da ćete:

  • podjednako vremena posvećivati aktivnostima koje za cilj imaju poboljšanje gorepomenutih veština;
  • smenjivati te aktivnosti: jedan ili dva dana čitaćete knjigu, ali ćete onda pogledati neki video, iskoristiti priliku da pričate na engleskom, pa makar i sami sa sobom, zatim pisati eseje ili voditi dnevnik, a ovde možete dobiti i uputstvo i ideje za teme;
  • vežbanja koja radite, a tiču se gramatike ili proširivanja vokabulara, birati tako da najveći deo budu ona iz kojih vidite da najlakše učite, ali svakako mešovita. Nemojte stalno da, ako npr. vežbate pasiv ili indirektni govor, radite iste vežbe gde jednu rečenicu prebacujete iz jednog oblika u drugi. Pored toliko različitog materijala danas, naročito na internetu, zaista nema potrebe da se radi samo po jednom udžbeniku i na jedan način i to najčešće onaj koji smo iz godine u godinu ponavljali u školi i zbog koga upravo i imamo taj osećaj odbojnosti, prema gramatici naročito.

Materijali za učenje

Sada ide onaj deo koji mnogo volim: ne morate vi ništa. Čujem vas – kako ne moram, pa već učim iako mi se to ne radi, moram zbog posla, zbog ispita, zbog ocene. Razumem sve. Hoću da kažem da čak i u takvoj situaciji možete da birate šta ćete čitati/slušati/gledati.

Mozak pamti ono što ga zanima, informacije na temu koja vas interesuje, i onda ih povezuje sa prethodnim informacijama, iskustvima i prebacuje u dugoročnu memoriju. Svi smo bili u situaciji da izađemo sa predavanja ili nakon završetka teksta, ne zapamtimo ni deset posto onoga što smo čuli, a pitanje je šta će i od toga ostati kada prođe neko vreme. Protraćeno vreme.

Vaš zadatak je da prevarite mozak koji ima predubeđenje da je učenje engleskog dosadno i ponudite mu sadržaj koji ga zanima, kao što biste uradili na maternjem, samo ovog puta će to biti na engleskom.

Da ne odvajamo više vaš mozak od vas, ali razumeli ste, nađite teme koje vas zanimaju i o kojima biste voleli više da znate. Istražujte. Otkrivajte. Nećete imati osećaj da morate da učite već će vam delovati kao da je to vaše slobodno vreme u kome saznajete više o onome što vam treba. Birajte knjige/tekstove/video snimke/podkaste i ostalo iz oblasti koje su vama lično bitne i iz vaše su sfere interesovanja.

Profesor/Kurs

Promena kursa ili profesora sa kojim radite, ukoliko vidite da ne napredujete, a svoj deo posla ste pošteno odradili, može da bude pravo osveženje i vetar u leđa. Nečija stručnost ne znači da će i način rada, pedagogija i senzibilitet te osobe odgovarati svakom učeniku. Nađite društvo koje vas stimuliše, tera na razmišljanje, postavlja prava pitanja i unosi novine ili drugačiji pristup koji vas inspiriše. Trebalo bi da se radujete vašem susretu i da izlazite sa časa sa osmehom, da se osećate slobodno da kažete sve što vas muči i postavite svako pitanje koje imate, da vidite da zajedno želite vaš uspeh i napredak. Nađite osobu koja odgovara vašem tempu rada, koju razumete kada vam objašnjava nešto i koja prilagođava aktivnosti vašim potrebama, znanju, interesovanjima, pa čak i raspoloženju u datom danu.

Sigurno da postoji još mnogo tehnika i načina učenja koji bi razbili monotoniju, o njima ćete još čitati, ali svi oni za osnovu imaju ova pravila koja sam opisala. Ostavljam vas rečima mnogo pametnijih od mene iz razloga što niko od nas, a tu naravno svrstavam i sebe, nije imun na neuspeh, stagniranje, dosadu i sve ostale prateće nevolje, pa se u tim trenucima često oslonim baš na ove reči.


Insanity is doing the same thing over and over again, but expecting different results.


Da sumiramo: učite engleski na drugačiji način ako uvidite da vam trenutni ne pomaže. Ne postoji jedan pravi način na koji se to može uraditi. Postoji ih mnogo više i na vama je da sebi olakšate tako što ćete istražiti nove tehnike i isprobati ih. Promena ustaljenih šema rada će vas osvežiti i zabaviti. Trud i rad se uvek isplate. Ali, taktički uložiti sve te sate, izvesno daje bolje rezultate, a oni vas dalje motivišu, oni su vaše gorivo.

Srećno u daljem radu i ukoliko još uvek niste, obavezno svratite na Facebook Instagram stranicu gde svakodnevno delim korisne i zanimljive savete i preporuke vezane ne samo za učenje engleskog, već i knjige, pozorišne predstave, filmove i mnoge druge lepe teme.

Cheers!♥

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *