Već i ptice na grani znaju da se nove reči lakše zapamte kada ih zapišemo. Ima nečeg magičnog u pisanju, ne kuckanju po tastaturi već povlačenju olovke po papiru.
Ne mogu da verujem da sam ovo napisala. Sama činjenica da moram da objasnim na koje i kakvo pisanje mislim dosta govori o našem stanju u ovom 21. veku, vreme u kojem smo spremni da sve zamenimo digitalnom verzijom kao da je ona po automatizmu bolja. Ako i deluje kao jednako dobra, onda je bolja jer je brža (realno, mnogo nam se žuri).
Ironija leži u tome da i ove redove „pišem“ udarajući u dirke na mom laptopu. Bilo bi zanimljivo reći „ne“ tehnologiji i prepisati ovo u 3000 primeraka i deliti ih na ulici.
Pisanje old school. Uzmeš papir, olovku, flomastere, drvene bojice, oho lepak, kolaž papir i gle! u osnovnoj si školi i jedina ti je briga da li ćeš na velikom odmoru da sretneš simpatiju iz 4/6.
Vreme odjednom prestaje da postoji. Igraš se. Lepo ti je.
Kasnije se svega sa crteža sećaš, znaš da je ona čudna, nova reč dole desno i da je plava, a cveće si crtao gore levo pa ispod ima malo praznog prostora i baš tad, dok si razmišljao šta tu da napišeš prošla je drugarica i mirisala je na pomorandže, i onda si rekao: „Nastavnice, kako se na engleskom kaže pomorandža?“ i napisao orange pa dodao Una likes oranges.
I tako su oranges (hm, slično i zvuče, primećuješ) ušle u tvoj rečnik u glavi. I tu ostale.
Reči imaju izgled. Na papiru, slova su oblici, znakovi koje crtamo.
Reči imaju zvuk. Ne moramo da ih vidimo da bismo ih razumeli, dovoljno je da zapamtimo muziku.
Reči su slike u našoj glavi. Na pomen reči majmun jedan vam upravo skakuće pred očima.
Reči su osećanja jer beba i pištolj, iako obični simboli, ovako zajedno, izazivaju u vama nelagodu, zar ne?
Reči mirišu. Beli luk. Vanila.
Reči su mekane kao krofne. Reči su čvrste kao kamen.
Reči nikada nisu same – one su jako druželjubive i vole da pripadaju grupama, sa nekim rečima se bolje slažu i često se pojavljuju zajedno, dok sa nekim drugim rečima, pa, kao i mi ljudi, bolje je da ostanu na suprotnim stranama ulice.
Ako želiš da zapamtiš reči, biće ti potrebna sva tvoja čula.
Da ih vidiš, čuješ, zamisliš, izgovoriš, napišeš, omirišeš, da ih pipneš i da im dozvoliš da te zagolicaju iznutra.
406 reči kasnije dolazimo do vežbe. Ne do suštine, suštinu ste pročitali. Sada ću vam pokazati kako da napravite jednu od mnogih varijanti svoje sveske za učenje reči.
KORAK 1 – OPREMI SE KAO ĐAK PRVAK
Nabavite:
- svesku A4 formata;
- flomastere i markere;
- drvene bojice;
- lepak;
- lepljive papiriće ili trake;
- hemijske u nekoliko boja.
KORAK 2 – PRONAĐI ZANIMLJIV TEKST NA ENGLESKOM
Izaberite tekstove iz kojih želite nešto da naučite, koji vam na neki način pomažu jer ćete samim ponovnim čitanjem obnoviti ne samo vokabular već i ideje ili savete koji su vam se dopali pri prvom čitanju. Nemojte izabrati pretežak tekst, sa previše nepoznatih reči. Nije nam cilj samo da učimo nove reči već i da obnovimo stare i aktiviramo postojeće znanje.
Odštampajte tekst (ili fotokopirajte ako je iz knjige) i zalepite ga na jednu stranu.
Preporučujem vam da ga podelite na bar dva dela, a možete ga iseckati i na pasuse.
Bitno je da ispod ostavite dovoljno mesta za nove reči i izraze koje ćete pisati.
KORAK 3 – ZAPIŠI NOVE REČI, ALI OBRATI PAŽNJU I NA VEĆ POZNATE IZRAZE
Napravite sebi neku legendu na početku.
Neka jedna boja bude za nove, nepoznate reči, a druga za npr. kolokacije, skladne kombinacije reči, za fiksne izraze.
Onda ide glavni deo posla.
Možete napisati objašnjenje za dati pojam ili sinonim. Možete izabrati jednu reč pa izvesti sve ostale vrste reči.
Možete crtati ili zalepiti sličicu koja vas asocira na taj izraz.
Prilagodite sebi i svom načinu učenja.
KORAK 4 – ČESTO OBNAVLJAJ REČI I IZRAZE
Bez obnavljanja nema učenja. Ako izaberete zanimljive tekstove, poučne, korisne, neće vam biti teško da im se češće vratite.
Nije nova ideja da se nove reči uče iz tekstova. Sigurna sam i da već imate svesku u kojoj beležite nove reči.
Ono što je novo i najbitnije ovde jeste da kada za nekoliko dana potražite ove reči, odmah ćete videti i originalni kontekst iz koga ste je uzeli, a kontekst je vaša najveća pomoć. Ako ne volite da prepisujete primere rečenica, onda sada imate ceo tekst.
Extra tip: ne mora da bude tekst. Možda ste gledali neki zanimljiv video, nađite transkript tog videa, odštampajte i zalepite njega. Video sačuvajte negde ako poželite da ga poslušate ponovo zbog izgovora.
Kako ovde nemam dovoljno prostora da vam predložim sve moguće načine učenja i zapisivanja reči, sve sam to detaljno obradila u svom Priručniku Obogatite svoj rečnik engleskog i uz to, ostavila i linkove za sve prateće online i offline rečnike i materijale koje možete koristiti za ovakav rad. Kada jednom naučite kako se reči pamte i uče, kada razumete kako se jezici uče, sigurna sam da ćete napraviti veliki pomak i znatno proširiti svoj vokabular.
Pozivam vas da napravite svoj rečnik i nosite ga svuda sa sobom. Uživajte u pravljenju ovog dnevnika kao što smo to radili kad smo bili deca. Igrajte se sa rečima.
Do sledećeg čitanja, budite mi vredni.♥