LEARN ENGLISH

KOLIKO VREMENA JE POTREBNO DA NAUČITE ENGLESKI?

koliko vremena za engleski

Proceniti koliko vremena je potrebno da bi se naučio engleski ili bilo koji drugi strani jezik nije nimalo jednostavno. Odgovornost za napredovanje je podeljena između više strana koje su uključene u proces učenja. Tako ni ja ne preuzimam odgovornost da vam ovim tekstom dam tačnu brojku jer takva ne postoji. Daću vam formulu, brojke ćete sami izračunati.

Važno je da, pre nego što krenete sa čitanjem, imate na umu da je sve ostvarivo. Faktori o kojima pišem ne znače da neko može, a neko ne može da nauči, već ko će brže, a ko sporije putovati do cilja. Svako može da ga ostvari.

Setite se da ste naučili svoj maternji. Ljudi imaju urođenu sposobnost da uče jezike.

Baš zato vam savetujem da, u slučaju da mislite da sporo napredujete, ovaj tekst iskoristite da unapredite svoje učenje. Razmislite o svakom od ovih faktora i uvedite neophodne izmene.

Za početak, definišite sebi znanje engleskog. Svi imamo različite potrebe i ono što je za jednu osobu cilj ne mora da znači da je za sve.

Predznanje

Osim ako niste apsolutni početnik, sve što ste do ovog trenutka naučili je važno. Osnovna i srednja škola, fakultet, kursevi jezika i časovi koje ste uzimali, samostalni rad ili samo rekreativno čitanje/slušanje/gledanje sadržaja na engleskom, sve vam to može biti odlična odskočna daska. Važno je što bliže proceniti na kom ste nivou, u kojoj meri je svaka veština razvijena i nastaviti sa odgovarajućim programom.

Zamislite jednu skalu od 1 do 10 ( 1 – početni, 10 – nivo maternjeg govornika) i razmislite gde se vi nalazite. Koliko ste udaljeni od željenog nivoa? Što ste dalje, to će vam više vremena trebati.

Ovde je bitno napomenuti da je i broj sati koji je neophodan da se savlada svaki nivo različit. Prelazak sa nivoa A1 na A2 zahteva manje vremena/časova učenja od prelaska sa B1 na B2, recimo.

Imajte realna očekivanja.

Samostalno učenje

Kada bih morala da izaberem najbitniji faktor koji utiče na brzinu i kvalitet učenja stranog jezika, to bi bilo upravo ovo – samostalno učenje nakon redovne nastave/časova sa profesorom.

Domaći zadatak, bilo da vam je zadat od strane profesora ili ste ga samostalno izabrali, redovnost i istrajnost u obavljanju istog je vaše glavno oruđe, a najbolja stvar je da apsolutno zavisi od vas.

Vežbajte što češće, redovno i na duge staze.

Učenje u grupi ili individualni časovi jezika

Razlika svakako postoji i preporučujem vam da pročitate detaljan tekst kako biste se odlučili za opciju koja će vama dati najbolje rezultate. Evo linka za tekst Da li je bolje učiti engleski u grupi ili individualno?

Intenzitet nastave

Pod ovim podrazumevam broj časova koji ćete imati na nedeljnom/mesečnom nivou. Istraživanja pokazuju da se sa intenzivnijim tempom gradivo svakako lakše i brže pamti i sporije zaboravlja zato što češće obnavljate staro gradivo, primenjujete ga već sledećeg dana i stalno ste u dodiru sa jezikom.

Lično, ostavljam tu odluku samim učenicima. Ono što je uobičajena praksa jesu dva do tri časa nedeljno i sa dodatnim radom koji smo pomenuli može biti odličan tempo koji će dati rezultate. Ipak, nedostatak slobodnog vremena, svakodnevne obaveze i finansijska situacija često ne mogu da podrže ovaj tempo, ili bar ne u toku dužeg perioda, pa neko uspeva da ima samo jedan čas nedeljno.

Za koji god broj da se odlučite, nemojte praviti velike pauze i trudite se da održavate makar i taj jedan čas nedeljno (sa radom kod kuće – on se uvek podrazumeva). Kontinuitet je presudan. Jedan čas nedeljno u toku godinu dana je neuporedivo bolja opcija od dva meseca svakodnevnih časova pa pauza od šest meseci.

Materijali i sredstva za učenje

Nekoliko bitnih smernica u vezi sa udžbenicima/knjigama i dodatnim audio/video sadržajima:

  1. oni treba da odgovaraju onome što želite da naučite (opšti, poslovni, stručni engleski, priprema za ispit itd.) i vašem nivou (pred)znanja – da ne budu prelaki (ništa novo nećete naučiti) ni preteški (isfrustriraćete se i odustati);
  2. da budu vama interesantni tj. da su o nečemu što vi lično smatrate zanimljivim;
  3. da budu što raznovrsniji tj. pokrivaju svaku od osnovnih veština u jeziku.

Sredina u kojoj učite

Koliko ste okruženi jezikom koji želite da naučite? Ovo može znatno uticati na brzinu učenja. Zamislite da je na poslu takva situacija da većinu vremena komunicirate na engleskom. Takvi učenici imaju više prilika da vežbaju naučeno i da čuju i nauče nešto novo. Sa druge strane, nečije učenje jezika se svede samo na časove bez mogućnosti da se u ostalim delovima dana susretnu sa engleskim. Naročito ako ni u slobodno vreme nemaju običaj da prate sadržaje na engleskom (filmovi, muzika, knjige, strani blogovi itd.)

Šta vi možete da uradite? Da veštački stvorite okolinu koja vas podržava. Sve što možete radite na engleskom.

Sredinu čine i vaši ukućani, prijatelji, kolege i polaznici kursa sa kojima ste u grupi. Lepo je imati njihovu podršku, ali ne samo u smislu „super je to što radiš“ već je bitna i njihova spremnost da vam pomognu ako znaju više od vas, da sa vama makar i u šali pričaju ili se dopisuju na engleskom i da zajedno učite.

Motivacija i stav prema učenju

Čime ste motivisani? Kakvi su vam ciljevi i koliko žarko to želite? Predlažem da ovo napišete sebi na papir i zalepite ga na vidno mesto. Trebaće vam jer je entuzijazam na početku najveći, motivi su jasni kada krećemo sa učenjem. No, retko kada su konstantni. Iskusićete skokove i padove. I tada će vam dobro doći podsetnik.

Jasni ciljevi i jaka (samo)motivacija i volja ubrzavaju napredak. Negujte ih.

Profesor

U slučaju da niste potpuno samostalni u učenju engleskog, vaš profesor jeste važan faktor. Profesor nije samo neko ko će vam objasniti pravila, već i osoba koja vam daje dodatna uputstva kako da samostalno učite, predlaže materijale, prati vaš napredak i predlaže izmene i ideje u skladu sa tim, bodri vas i motiviše kada primeti da posustajete. To je osoba u koju imate poverenja, koja čini da se osećate prijatno i sa kojom volite da pričate i radite. Pretpostavićemo, naravno, da se odgovarajuće obrazovanje, iskustvo i stručnost podrazumevaju, mada, nažalost, ni to nije uvek slučaj.

Svaka priča ima svoje ali, pa i ova. Vaš profesor nije mađioničar. Može znatno uticati na vas i može vas odlično usmeravati, ali posao ostaje na vama. Niko ne može naučiti umesto vas.

Ko bi želeo da se malo detaljnije pozabavi faktorima, jer zaista ih je mnogo više nego što bi ovaj tekst izdržao, evo linka za studiju koju je sproveo Cambridge UP. U tekstu How long does it take to learn a foreign language? naći ćete link za izveštaj koji daje i tabele sa procenama o broju časova/sati učenja potrebnih za svaki nivo.

Učenje jezika je maraton, a ne sprint.

Moj najiskreniji savet bi bio da se ne opterećujete brojkama. Izbacite pojam vremena iz glave. Učite svakodnevno, pravite male korake, zabavljajte se dok učite. Zavolite ovo putovanje i ne uzimajte svoj napredak, koliko god nevidljiv (to se samo tako vama čini) ili mali – zdravo za gotovo.


A jug fills drop by drop.

Buddha


Srećno učenje svima!♥

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *