LEARN ENGLISH

DA LI JE BOLJE UČITI ENGLESKI U GRUPI ILI INDIVIDUALNO?

Kao pomoć u donošenju odluke da li da učite engleski u grupi ili individualno, sada kada ste čvrsto rešili da krenete u tu avanturu, pišem ovaj tekst i ne zamerite ako se oduži. Htela sam da obuhvatim što je više moguće karakteristika i jednog i drugog načina učenja kako biste se lakše prepoznali u nekom od ovih modela i znali šta da očekujete od samih časova. So, without further ado…

Kako izgleda učenje engleskog u grupi?

grupno ucenje

Najveća prednost rada u grupi jeste interakcija sa ostalim polaznicima kursa.

Postoje aktivnosti koje su idealne za grupu baš zato što se rade ili u paru ili u manjim grupama u okviru postojeće grupe. Aktivnosti poput roleplays kada glumite dijaloge iz svakodnevnog života: npr. vi ste gost u hotelu, a vaš sagovornik recepcioner. Međusobno anketiranje, razmena i provera eseja, ali i zajedničko rešavanje zadataka, samo su neke od vežbi namenjenih radu u paru. Profesor može da vas podeli i u dve ili tri manje grupe i tako pretvori u debatne ili pregovaračke timove; možete obraditi jednu temu u vidu projekta pri čemu bi svaki tim bio zadužen za različite aspekte.

Mogućnosti su stvarno velike i profesor je taj koji je zadužen za osmišljavanje i sprovođenje. Dobro organizovani, iskusni profesor koji i sa pripremom i bez nje može izvesti ovakav rad na času, a koji pritom i sam uživa i rado učestvuje je jedan od preduslova da ovo uspe. Drugi bitan preduslov ste vi, tj. vaša spremnost da sarađujete i kažete šta mislite, a ne prepustite sve ostalim članovima grupe i samo čekate da vreme prođe.

Ovde je bitno napomenuti da profesor ne može da se klonira, tj. da u situacijama kada međusobno vodite te razgovore profesor neće u svakom trenutku biti baš sa vama/vašom grupom, ali će se maksimalno truditi da svoju pažnju posveti svima podjednako.

Slušate ostale kako pričaju, ne samo profesora.

Dobra strana ovoga je što ćete se osloboditi ako ste malo stidljivi ili ako vam nije ugodno da pričate pred većim brojem ljudi, što ćete shvatiti da niste uvek vi oni koji najmanje znaju i prave greške. Mnogo toga ćete naučiti i jedni od drugih jer koliko god da ste približnog znanja, opet će neko upotrebiti termin koji vi ne znate ili postaviti pitanje o kome nikada ranije niste razmišljali. Ipak, mnogi se pitaju koliko je zapravo dobro i od pomoći slušati nekoga ko greši jer još nije ovladao jezikom kako treba i da li postoji opasnost da se tako usvoje nepravilne konstrukcije.

Upoznajete nove ljude.

Odlična prilika da proširite svoj krug poznanika, potencijalnih poslovnih partnera i prijatelja. Imate koga da pozovete ako niste zapamtili šta je bilo za domaći ili vam trebaju beleške.

Mnogi navode da im je rad u grupi zabavniji.

Kažu da se opuste i ne brinu o problemima kod kuće, da se češće smeju i idu na pivo posle časa. Dobro, to poslednje sam izmislila. Što ne mora nužno da znači ni da nije tako.

No, da pogledamo i drugu stranu medalje.

Najveća mana ovakvog rada jeste broj ljudi koji čini tu grupu. Taj broj se najčešće kreće i do 10/12 polaznika, mada se u poslednje vreme uočava tendencija škola jezika da taj broj smanje na 6-8, pa u nekim slučajevima to bude i 4 polaznika. U takvim uslovima jasno je da je pažnja profesora podeljena, ali ne samo između učenika, već i na ostale stvari koje se tiču rada u grupi poput održavanja discipline, vođenja evidencije o dolaženju na nastavu, upravljanja vremenom i još mnogo toga, što nije vaša briga, ali vas se i te kako tiče.

Svaka grupa ima svoje povučene, stidljivije članove i one nametljive, koji bi da su uvek u centru pažnje. Profesor mora, i da, ostaviću, mora da se potrudi da svaki polaznik dobije podjednako veliki prostor na času u smislu vežbanja svake veštine, naročito pričanja. I to najčešće tako i bude; koliko je teško to izvesti znaju samo voditelji talk show-ova i profesori koji rade sa grupama.

Ipak, ukoliko osetite prevelike razlike i primetite da neki mnogo češće odgovaraju na pitanja, da profesor ima svoje miljenike kojima posvećuje više pažnje, promenite grupu/školu. Nađite onu koja vam odgovara. U najidealnijim uslovima, svako dobije svojih pet minuta, stidljivi se opuste, a oni nametljivi shvate da nisu sami u grupi i da nisu na olimpijadi. Međutim, neki i dalje osećaju da im to nije dovoljno i, ako ste i vi jedan od njih, rad u grupi nije za vas. Ako se ipak odlučite za grupu, zbog gorepomenutih prednosti, onda se potrudite da nađete manju.

Jedna vrlo bitna stvar koju treba imati u vidu je da se svaki kurs u školi jezika odvija po unapred napravljenom planu i programu. To znači da ima izvesno trajanje (najčešće 3-4 meseca) tj. fond časova i da postoji tačno određeno gradivo koje će se preći po udžbeniku za taj vremenski period. S obzirom da se očekuje od profesora da poštuje taj plan kako biste do kraja kursa dobili ono što je njime planirano i vama obećano, on nema previše vremena ni prostora da se vraća na staro gradivo, da neograničeno mnogo vremena provodi u spontanom pričanju na engleskom (iako je to ono što je svima cilj kada su već na časovima), nema previše slobode da menja gradivo kako bi ga time prilagodio potrebama svakog polaznika u grupi itd. Ovo uopšte ne mora da bude mana, ako, i samo ako, redovno dolazite na časove i radite domaći. Može da bude mana ako preskačete časove, ne obnavljate i ne pratite na času.

Ako u bilo kom trenutku, i pored toga što aktivno pohađate nastavu i vredno radite, primetite da vam postaje teško da pratite grupu, nemojte da vam bude neprijatno da o tome popričate sa svojim profesorom, mada će on to i sam verovatno primetiti. U dogovoru sa njim možete se onda prebaciti u grupu na nižem nivou. Isto tako, ako uvidite da vam je sve previše jednostavno, poznato i nimalo izazovno, tražite da se prebacite na viši nivo jer samo tada možete naučiti nešto novo.

Kako izvući maksimum iz rada u grupi?

  1. Birajte manje grupe.
  2. Redovno dolazite na časove i budite koncentrisani.
  3. Redovno radite domaći i obnavljajte pređeno gradivo.
  4. Ne preskačite testiranja iza lekcija, a ni završno.
  5. Oslobodite se svih stega i treme od pričanja ispred grupe, opustite se i ne bojite se grešaka.
  6. Iskoristite svaku priliku da pričate, čitate naglas, postavite pitanje kada vam nešto nije jasno.
  7. Zatražite mišljenje profesora o vašem napretku i predloge za dodatne aktivnosti koje biste mogli samostalno da radite kod kuće, preporuke za knjige, dodatne materijale i sajtove.

 

Kako izgleda individualno učenje engleskog?

individualno učenje

Najveća prednost kod individualne nastave je, nesumnjivo, činjenica da je profesor u potpunosti posvećen vama, vašim potrebama i vašem napretku.

Objasniću šta to u praksi konkretno znači kako biste znali šta je to što ćete dobiti, a ne biste u grupi, zašto vas to više košta i kako da izvučete maksimum.

Pre toga ću ipak reći da mnogo toga što se danas naziva individualnom nastavom (a ove primere vam navodim iz iskustva mojih učenika koje su sa mnom podelili) svodi se samo na činjenicu da ste sami sa profesorom. I ništa više od toga.

Individualna nastava nije kada se vaš čas pretvori u obično držanje predavanja, demonstraciju sile vašeg nastavnika, kada materijali ne odgovaraju ni vašem nivou ni vašim potrebama, kada 6 meseci besomučno prevodite rečenice sa srpskog i obratno i imate tri sveske da to i dokažete, ali ne i znanje, kada se časovi svedu na iščitavanje tekstova i onda prevod istih ili slušanje audio snimaka od po pola sata/sat, kada za domaći samo prepisujete tekstove kao Bart Simpson po kazni, kao i kada neobavezno, bez ikakvog cilja i namere da se nešto konkretno nauči, ćaskate o modi i lepom vremenu, pa još se zanesete pa nekako to bude više na srpskom nego na engleskom.

Ja ovako mogu do sutra, ali shvatili ste poentu. Ako ste se prepoznali u nekom od ovih modela, toplo vam preporučujem da malo razmislite o svojim časovima i zapitate se koliko ste toga zaista naučili, kakav napredak ste osvarili i da li vam takvo učenje predstavlja uživanje.

Jedno je kada se profesor trudi, ali vama taj način rada ne odgovara ili međusobni odnos nije prijatan – to je normalna pojava: niti vama prija svaki profesor, niti će jednom profesoru prijati svaki đak. Poželite jedno drugome sve najlepše i potražite drugog profesora. Sasvim druga stvar je kada je nekoga briga ili je nestručan i jednostavno samo čeka da mu prođe vreme i uzme vam novac.

Budite dovoljno pametni da, nakon nekog vremena sa profesorom, procenite šta je za vas dobro. Nemojte gubiti vreme i novac. Svet je pun ljudi koji su stručni i svoj posao rade s ljubavlju i iskrenom željom da pomognu.

Individualna nastava nudi mogućnost kreiranja personalizovanog kursa.

To znači da će se materijali i aktivnosti birati na osnovu vašeg predznanja i krajnjeg cilja koji želite da ostvarite. Materijali nisu samo udžbenik za vaš nivo, već i dodatni izvori koji se ubacuju kako bi se unapredila svaka od veština koje su kod vas slabije razvijene, kao i oblasti za koje vam je znanje engleskog potrebno: u poslovnom smislu ili u svrhe nastavka školovanja itd. Od velike je važnosti birati i materijale koji će po temama odgovarati vašim afinitetima i interesovanjima jer samo tako će vam nastava biti zanimljiva, zabavna i samim tim ćete brže pamtiti i učiti.

Kad odete kod krojača, odelo se šije po vašim merama, za svrhu koja vama treba i stalno se u tom procesu prilagođava da bi na kraju bilo jedinstveno i, vama, odgovarajuće. Tako treba da bude i sa individualnom nastavom i zato je mnogi i preferiraju. To je takođe i jedan od razloga zašto takva nastava više košta. O cenama i samoj isplativosti časova/kurseva napisaću uskoro poseban tekst.

Najčešći razlog zbog koga se mnogi odlučuju za individualno učenje jeste to što imate nepodeljenu pažnju svog profesora.

On može da isprati sve što vi radite bez ometanja. Njegov jedini zadatak ste vi – da vas sasluša i da vam da povratnu informaciju, da kurs vodi onim tempom koji odgovara vama i da stalnim proverama i intuitivno, naravno, proceni da li se na nešto treba vratiti ili ubaciti ono što nije obuhvaćeno kursom, a primećuje da bi vam značilo da savladate.

Lično mislim da individualna nastava najviše pomaže kod onih učenika koji su prethodno već učili jezik pa je teško odrediti nivo, tj. svaka veština je različito razvijena, a to se, pre ili kasnije, desi kod svih. Ukoliko osećate da ste slabiji u nekim oblastima, ali znatno bolji u drugim, teško da ima grupnog kursa koji će uspeti da pogodi baš te slabosti i posveti im se kako valja. Kada ste apsolutni početnici onda ste svi u grupi jednaki. Jedini način da zaista, iznivelišete sve jezičke veštine i tu mislim na: čitanje, slušanje, pisanje i govor, je da se utvrdi tačna „proporcija“ i da se onda ciljano i pažljivo biranim aktivnostima radi na svakoj od tih veština. Zato je vaš lični profa zapravo vaš krojač.

Bilo bi lepo i da je taj vaš profa, vaš drug: da vidite da iskreno želi da vam pomogne da dođete gde ste zacrtali i da vam, pored svoje stručnosti, daje vetar u leđa, podršku i ohrabrenje, da sa njim možete da se osećate kao kod svoje kuće, da se zabavljate i smejete. Vreme proleti kada je takva atmosfera na času i obe strane sa lakoćom obavljaju svoj zadatak.

Postoje još neke tehničke stvari koje bih pomenula u ovom tekstu, a svakako ih treba razmotriti pre same odluke za rad u grupi ili individualno, a to su:

Cena časova

Kada uporedite cene po času, vidite da je individualna nastava skuplja i to je iz onih razloga koje sam gore navela kao prednosti. Ono što je praksa pokazala jeste da na individualnim časovima, vi za upola vremena, a nekada čak i tri puta manje vremena, odradite onoliko posla koliko biste u grupi, jer se u grupama kurs odvija brzinom kojom mora. Na takvom kursu se obično za 3/4 meseca pređe pola udžbenika, ili trećina, zavisi kako je koncipirano, ali to je neki prosek. Nećete ići brže od toga, ne bi trebalo ni sporije, ali može da se desi. Nastavnik prati plan rada.

Kad kažem brzo, ne mislim na jurnjavu koliko da se gradivo pređe, nego samim tim što ste vi sami znači da nema čekanja, nema odugovlačenja, nema potrebe zadržavati se na stvarima koje već dobro poznajete. Profesor u grupi nema tu slobodu i svemu mora da posveti isto vremena, jer ako postoji makar jedna osoba u grupi da ne zna nešto, on ima obavezu da to obradi detaljno.

Ipak, ukoliko sebi možete da priuštite samo časove u grupi, svakako uradite to – najvažnije je učiti nešto, ne nalaziti izgovore. Svakako ćete puno naučiti na tim časovima jer oni jesu kvalitetni kada imate dobrog predavača i dobro društvo. Samo nemojte odustati.

Termini pohađanja nastave

Grupni kursevi imaju fiksne termine i to je odlično u smislu samodisciplinovanja. Međutim, u nekim situacijama ćete ipak morati da preskočite čas pa ukoliko to često radite, postaće vam teško da pratite jer show must go on i bez vas, tj. gradivo se prelazi, a novo se nadovezuje na staro. Plus, nije dobro preskakati jer ste vi to već platili, nećete dobiti novac nazad za časove na koje niste stigli.

S druge strane, kod individualne nastave svoje časove zakazujete u dogovoru sa profesorom i ta fleksibilnost je velika prednost ove nastave. Međutim, kao što lepo zvuči lako menjanje i dogovaranje novih termina, malo je potrebno da dođete u stanje stalnog pomeranja i otkazivanja časova, a samim tim i gubljenja vremena jer neredovan rad je jedino što vas skupo košta: džabe vam i vreme i novac ako niste rešili da budete redovni jedan duži period.

Ako ste prezauzeti bilo poslovno, bilo privatno, vama će odgovarati individualna nastava, ali ako možete da ispoštujete termine sa grupom, eto vam prilike da ispitate koliko je zaista jaka vaša volja i dobrog načina da se disciplinujete.

Vrsta kursa

Moram da napomenem da u nekim slučajevima poput pripreme za razgovor za posao na engleskom ili pripreme za polaganje ispita, bilo da ste student/školarac ili su u pitanju neki međunarodno priznati ispiti poput FCE, CAE, CPE, TOEFL, IELTS i mnogi drugi, treba pažljivo birati vid nastave.

Za neke od ovih ispita postoji i grupna priprema, ali za pripremu nekih delova ispita ili, recimo, razgovora za posao, individualna nastava ima prednost jer se lako može prilagođavati vašem predznanju i usput korigovati, imate više vremena za sebe da uvežbate, recimo speaking. Jednostavno sa toliko ljudi u grupi dobićete mnogo manje vremena i prostora za veoma bitne stvari nego što bi to bio slučaj sa individualnom nastavom.

Na kraju, ne možemo baš reći koji je način učenja bolji.

Postoji samo način učenja koji vama u ovom trenutku najviše odgovara.

Nadam se da sam vam pomogla u informisanju, ali nemojte predugo istraživati i time odlagati početak učenja.

Nije strašno ni ako probate jedan način i nakon nekog vremena pređete na drugi. Možete čak i ići na grupni kurs, a povremeno uzimati časove konverzacije ili obrnuto: ići na individualne časove, a odlaziti na radionice jezika ili na neke događaje gde ste u prilici da pričate sa više ljudi i sa onima kojima je engleski maternji. U oba slučaja, radite dosta i samostalno, kod kuće. Uvek ćete imati bolje rezultate.

U slučaju da se odlučite za individualne časove, engleski možete učiti i sa mnom.

Želim da vam poklonim besplatan prvi čas engleskog jezika za koji se možete prijaviti ovde. To će i meni dati priliku da jasnije vidim koje su Vaše namere i cilj kojem težite kako bismo mogli da osmislimo kurs koji u potpunosti odgovara Vašim potrebama. Svakako mi pišite ukoliko imate bilo kakvih pitanja.

Srećno u daljem radu i ukoliko još uvek niste, obavezno svratite na Facebook Instagram stranicu gde svakodnevno delim korisne i zanimljive savete i preporuke vezane ne samo za učenje engleskog, već i knjige, pozorišne predstave, filmove i mnoge druge lepe teme.

Cheers! ♥

2 thoughts on “DA LI JE BOLJE UČITI ENGLESKI U GRUPI ILI INDIVIDUALNO?

  1. Odličan tekst! Ja sam se pripremala za polaganje CAE ispita u grupi – bilo nas je petoro. Ipak, imala sam utisak kao da je reč o individualnoj nastavi, jer sam ja jedina radila i donosila domaće zadatke 🙂
    Ljudi u grupi su neretko bili dekoncentrisani ili odsutni s časova. To mi se nije dopadalo jer nekako nisam osetila zajedništvo, a sigurno smo mogli i da razmenimo znanja i iskustva, da pomognemo jedni drugima. Kao da smo tamo došli samo da odradimo to jer – dali smo novac, zar ne?
    Imam pohvale za profesorku koja je, iako je otišla u inostranstvo da nastavi sa učenjem, bila tu za mene dok sam se pripremala tih poslednjih nedelja za polaganje. Prva je od mene i dobila informaciju da sam položila 🙂

    1. Hvala! Vrlo je bitno biti aktivan na grupnoj nastavi i samo tako se može puno naučiti. Sve pohvale za profesorku i čestitke tebi na položenom ispitu! 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *